Dodaj firmu

Da li ste znali da su notari zaduženi za upis vlasnika u katastar?

; Ažurirano 17.01.2024.
Da li ste znali da su notari zaduženi za upis vlasnika u katastar?

 

Od jula 2018. godine na snagu je stupio novi Zakon o katastru koji predviđa da zahtev za upis nepokretnosti u ovu bazu podataka obavljaju notari. Time nije isključena mogućnost da to građani rade samostalno, ali s obzirom da je podnošenje zahteva za upis u katastar postala službena dužnost javnih beležnika i da je imaju prilikom solemnizacije svakog ugovora, veći deo posla zapravo je prebačen njima.

Upis u katastar po službenoj dužnosti

Obaveza slanja zahteva katastru po službenoj dužnosti od strane notara stupila je na snagu kada i zakon, te se odnosi na sve ugovore sklopljene posle 1. jula 2018.  Rokovi za dostavu prijava su 24 sata od trenutka sastavljanja javnobeležničke isprave (ugovora) i njihov sadržaj katastar više neće proveravati, zato što javni beležnici prilikom solemnizacije zapravo garantuju tačnost navedene isprave.

Dakle, posao notara predviđa proveru zakonitosti svih isprava koje su predmet ugovora i solemnizacijom to potvrđuje, a zatim putem elektronskog šaltera sve podatke dostavlja katastru po službenoj dužnosti, što u praksi znači da stranke više ne moraju da brinu o upisu svojih prava svojine nad nekom nepokretnošu niti da gube vreme u redovima ispred šaltera, jer će sve to umesto njih sa garancijama obaviti notar.

Donosioci zakona nadaju se da će ovakva uredba doneti veliku uštedu vremena za sve u nizu, kao i da će povećati obim upisa promena u katastarske knjige. Kako za sada stvari stoje, u praksi to i jeste tako, a nema razloga da ne bude i ubuduće.

Dodatna mogućnost koja je predviđena jeste da vaš javni beležnik istovremeno sa podnošenjem prijave za izmenu podataka u katastru sačini i poreske prijave za iznos poreza na prenos apsolutnih prava, odnosno prijavu za utvrđivanje poreza na imovinu, a da te prijave katastar takođe po službenoj dužnosti dalje prenosi nadležnim organima.

Ovakvom raspodelom posla javni beležnik postaje glavni saradnik kako strankama tako i institucijama, a pri tom svojom imovinom i licencom garantuje ispravnost podataka i ispunjenje rokova izvršenja, što svima nama, uz neizbežne troškove, ipak znatno olakšava svaki posao u vezi sa prometom nekretninama.

Idi na vrh strane