“KONCENTRACIJA JE ESENCIJALNA ZA DETETOV RAZVOJ. DETE KOJE SE KONCENTRIŠE JE VEOMA SREĆNO.” M. Montesori
Školica Pitagora osnovana je tacno pre 20 godina. Od tada do danas preko 150 dece uzrasta 3-6 godina, u kraćem ili dužem vremenskom periodu, prošlo je jedan od najpopularnijih programa u radu sa decom u celom Svetu – program Marije Montesori. SA DECOM RADE DVA DIPLOMIRANA PEDAGOGA, DIPLOMIRANI PSIHOLOG, JEDAN ASISTENT I STRUČNI SARADNICI ZA DODATNE AKTIVNOSTI.
ZAŠTO JE OVAJ METOD DOBAR?
Iskustvo nam je pokazalo sledeće:
*ADAPTACIJA nove dece na vrtić veoma je uspešna kad je u pitanju ovaj metod rada. Deca se postepeno uvode u pravila ponašanja, rukovanja materijalima, rad sa njima, socijalnu komunikaciji…
*PRATEĆI INTERES SAMOG DETETA, osluškujući njegove potrebe, prezentujući pravilnu upotrebu materijala i asistirajući mu, vaspitač je posmatrač više nego direktan mentor.ULOGA MONTESORI VASPITAČA JE KLJUČNA. Nakon uvodjenja deteta u život školice, on mora osetiti KADA JE POTREBAN ne stavljajući sebe u prvi plan.
*SLOBODA IZBORA MATERIJALA – AKTIVNOSTI ključni je momenat, koji sledi interes deteta u privlačnom i prilagodjenom OKRUŽENJU (sloboda ne znači anarhiju).
*MONTESORI MATERIJALI koncipirani su tako da prate individualne razlike: deca uzrasta od 3-6 godina mogu isti material koristiti na ISTI ili DRUGAČIJI NAČIN (vremenom na višem nivou); mladje dete se može oprobati u aktivnostima koje su namenjene starijem uzrasu pa na pr. dete od 3 godine može iznenadjujuće brže napredovati u nekoj oblasti od starijeg deteta. Nakon upoznavanja sa materijalima dete ih može samostalno koristiti. Svaki material poseduje KONTROLU GREŠKE što podstiče dete da SAMOSTALNIM radom postiže sve bolju PAŽNJU i postaje ISTRAJNIJE – put ka većem SAMOPOUZDANJU.
*KONCENTRACIJA i MOTORIKA se vremenom sve više razvijaju, dete postaje smirenije i zadovoljnije. Vaspitač NIKADA NE PREKIDA dete dok je usmereno na aktivnost .
“SAMO PRAKTIČAN RAD i ISKUSTVO VODE DETE KA SAZREVANJU”.M.Montesori
*JEZIČKE VEŠTINE usvajaju se nešto ranije i najbolji period za njih je oko 4.ei5.e godine (period osetljivosti za jezik).
*RANO OTKRIVANJE SKLONOSTI za određenu oblast od velikog je značaja za kasniji izbor smera u školovanju, a samim tim i profesije.
*MONTESORI METOD uči vaspitača da NOVOM DETETU uvek prilazi na NOVI, DRUGAČIJI, tom detetu prilagođen način, iako koristi iste materijale, okruženje i metod. Iskustvo U POSMATRANJU, OSLUŠKIVANJU i PRAĆENJU deteta, njegovih interesovanja i sklonosti, polazna su osnova montesori vaspitaču u daljem radu.
“JEDAN TEST ISPRAVNOSTI EDUKACIONE METODE JE SREĆA SAMOG DETETA.” M.Montesori
*UZRASNO MEŠOVITA GRUPA dece u školici višestruko je korisna (socijalna interakcija je bogatija, deca se uče toleranciji, starija deca brinu o mladjoj, mladja deca najbolje UČE OD STARIJIH, uzrasno bliska deca takodje imaju mogućnost da se igraju i saradjuju…). Jednom rečju ovakva sredina je svojstvena prirodi deteta koje gradi međusobno poverenje bazirano na slobodnom izboru partnera u igri.
*RADNI CIKLUS podrazumeva čitav niz akcija: da se odabere aktivnost, da se pravilno nosi i spusti na mesto za igru-rad, da se RADI sa materijalom, DA SE MATERIJAL PRAVILNO NOSI, da se VRATI NA MESTO kako bi drugi mogli da ga uzmu. Radni ciklus ostavlja utisak detetu da je “posao” završen od početka do kraja, SAMOSTALNO, a zadovoljstvo obavljenim radom je osnova izgradnje SAMOPOUZDANJA, pa posebna pohvala ili nagrada nisu neophodne.
*NEPOŽELJNO PONAŠANJE se sprečava podsećanjem na pravila života i rada u školica.
RESAVANJE KONFLIKATA proizilazi delom iz prethodnog tj. deca se uce da sama resavaju konflikte zahvaljujuci jasno definisanim PRAVILIMA ponasanja.Trčanje, namerno rušenje igračaka, pravljenje buke...su nepoželjni oblici ponašanja koji se odlučno sprečavaju podsećanjem na data pravila (kako hodati, kako nositi stolicu, kako se izviniti kada je to potrebno itd.) a u ponovljenim situacijama MONTESORI VASPITAČ nudi detetu koje ometa privlačnije aktivnosti koje će ga UMIRITI i usmeriti na nju.Nakon nekog vremena vremenski intervali nepoželjnog ponašanja bivaju sve manji, dete je vise usmereno na rad-igru i manje ometa druge.
PROGRAM RADA
PRAKTIČNI MATERIJALI
VEZBE IZ SVAKODNEVNOG ZIVOTA. To su ništa drugo do vežbe iz života koje podstiču razvoj motorike, pažnje, lepih manira i sl.(kako zakopčati dugmiće, kako pričati u školici, kako reći HVALA, kako držati makaze, nositi bokal, servirati hranu, obrisati pod i sl.). Sve ove aktivnosti za odrasle predstavljaju rutinu ali deci se moraju prezentovati na odgovarajući način a njihovom primenom u školici ali i KOD KUĆE dete postaje spretnije i samostalnije (NEZAVISNOST od odraslih).
SENZORNI MATERIJALI
Rad sa ovim materijalima podstiče vizuelnu percepciju različitih vidova dimenzija, boja, zvukova, oblika, koordinaciju pokreta kao krupnu i finu motoriku koja je bitna za kasnije FINE VEŠTINE (pisanje).Ujedno pripremaju dete za rad sa akademskim materijalima. Atraktivnog su izgleda i mogu se koristiti na više načina/nivoa pa kasnije podstiču razvoj i bogaćenje rečnika, upoznavanje novih karakteristika i osobina pojedinih pojmova i sl. (na primer piramida može biti trostrana i četvorostrana, svaka boja ima više nijansi i sl.).
AKADEMSKI MATERIJALI
Još neki citati iz dela Marije Montesori
“DETE POSTAJE LIČNOST KROZ RAD.”
“AKO MOŽEMO REĆI : U ODNOSU SA NAŠOM DECOM POKAZUJEMO POŠTOVANJE I LJUBAZNOST, TRETIRAMO IH ONAKO KAKO BISMO SAMI ŽELELI DA BUDEMO TRETIRANI –ZNAČI DA SMO SAVLADALI NAJVAŽNIJI PRINCIP EDUKACIJE I DA PRUŽAMO PRIMER DOBROG VASPITANJA”.
Napomena: U izdanju DN centra, prvi smo preveli najpoznatije delo Marije Montesori “UPIJAJUĆI UM“ kao i njeno delo “OD DETINJSTVA DO ADOLESCENCIJE“
Pitagora montesori školica
Adresa:
Jove Ilića 112, Voždovac, Beograd
Kontakt tel.
011 24 69 109
064 853 13 05
064 316 53 68
Email: kacatosovic@gmail.com
Facebook Skolica Pitagora
Twitter @PitagoraMontess