Dodaj firmu

Sta je to Copywriter?

- Jesmo li se mi već negde sreli?

- Ne, ja Vas vidim prvi put.

- O, hvala Bogu, ja verujem samo u ljubav na prvi pogled!

(Izjava – citat iz filma „Lajanje na zvezde”)

Sada se vi zasigurno pitate: „Šta će ovaj delić kultnog ostvarenja Zdravka Šotre u tekstu o copywriting-u?“ Odgovor je jednostavan – Copywriter je osoba koja će rečima navesti ljude da se ZALJUBE u vašu uslugu ili proizvod i to na prvi pogled! A kada se zagreju EMOCIJE, tada su svi spremni NA AKCIJU, tj. da učine ono na šta ih copywriter navodi!

Ja sam copywriter i ne, ne radim u kopirnici, niti imam veze sa autorskim pravima!

Za samu definiciju pojma “kopirajter” ne postoji adekvatan prevod na srpski jezik, tako da masa ljudi meša značenja copywriting i copyright. Copyright je zakonsko pravo autora kojim on štiti originalno delo od neovlašćene prodaje ili umnožavanja i distribucije. Sa druge strane, engleska reč “copy”, može značiti primerak, a isto tako i duplikat ili kopiju. Dakle, pošto ovo nije priča o fotokopirnicama, mi ćemo se zadržati na reči – primerak.

Šta, u stvari, rade copywriteri?

Kopirajter nije pisac, a nije ni novinar. Zbog čega?

Pisci pišu “za sebe”, a copywriter piše za klijenta. Novinari obično rade za jednu kuću, dok su akteri naše priče najčešće freelanceri, odnosno, ljudi koji idu “od projekta do projekta”, pri čemu zadržavaju svu slobodu u smislu samostalno organizovanih obaveza i vremena. Zbog toga im zarada nije manja, već naprotiv – veća, naravno, sve u zavisnosti koliko je copywriter dobar u onome što radi, koliko je angažovan i koliko sati dnevno posvećuje svom poslu.

Svakako, postoje copywriteri koji rade za jednu firmu, na primer, određenu marketinšku agenciju ili kompaniju, ali su tada, po pravilu, vezani radnim vremenom i često ne mogu da rade od kuće, kao ni da biraju projekte.

Objasnite nam – ko je copywriter?

Copywriter je osoba koja se služi REČIMA, i to pisanim rečima, da PRENESE informacije i poruke, da NAVEDE kupce da potroše novac na određeni proizvod ili uslugu i to tako što će UMETI da ISTAKNE sve dobre strane predmeta prodaje, OBJASNIĆE ZBOG ČEGA JE TO KORISNO ZA KUPCE, daće im REASON TO BUY; UPOREDIĆE karakteristike usluge ili proizvoda sa KONKURENCIJOM, reći će ZAŠTO da svoje poverenje poklone “ovde, tu”, a ne “negde tamo”.

Pri svemu tome, copywriter NEĆE LAGATI i davati NETAČNE podatke samo da bi kupce “namamio” u svoju mrežu, već će na lep način umeti da ISTAKNE sve što je DOBRO I KVALITETNO kod proizvoda ili usluge. Nakon čitanja ovakvog teksta, KUPAC SAM ODLUČUJE da li će pokloniti svoje poverenje ili ne, a ako je copywriter dobro odradio svoj posao, reakcija će, u najvećem broju slučajeva, biti očekivano pozitivna.

Kako naći dobrog copywritera?

Interesantno je da za zanimanje copywritera nije neophodno posedovanje fakultetske diplome, pa čak ni više škole; u realnom životu moguće je susresti osobe koje se bave ovim poslom a imaju manje od 18 godina, ili su u penziji; ipak, najveći broj copywritera su osobe koje su freelanceri (“lete sa projekta na projekat” kao pčele sa cveta na cvet, sakupljajući med – novac), i zanimljivo je da oni najčešće UVEK RADE, tj. pasionirano su posvećeni svom poslu – sakupljanju informacija. Sada se vi pitate – zašto?

Zato što je pisanje, kao sam čin, nešto što oduzima zapravo najmanje vremena jednom copywriteru. Možemo čak da okarakterišemo da je to samo jedna šestina od ukupno potrošenih sati za izradu nekog pisanog materijala.

Najviše vremena odvlači – ISTRAŽIVANJE O TEMI O KOJOJ SE PIŠE. Posao kopirajtera je takav da on piše o svemu i svačemu, tj.  o onome što klijent zahteva, što su njegove potrebe poslovanja. Naravno, niko u životu ne može znati “sve o svemu”, tako da copywriter najpre mora da se informiše o temi o kojoj će pisati. To bi  značilo da će pročitati sav dostupan materijal na internetu, prelistati enciklopedije, časopise… - sve izvore sa korisnim i zanimljivim informacijama.

Ipak, pre svega toga, copywriter će RAZGOVARATI sa klijentom i oslušnuće njegove želje i potrebe, shvatiće kakvu poruku želi da prenese svojoj CILJNOJ GRUPI. Veoma je važno da se pogodi STIL PISANJA, što opet zavisi od senzibiliteta naručioca posla i od ljudi kojima je upućen tekst, kao krajnjim korisnicima usluga, tj. potencijalnim kupcima proizvoda.

Koje su najčešće greške copywritera?

Prvo i prvo, copywriter mora da zaboravi na svoj ego. Zašto?

Zbog toga što on piše U IME KLIJENTA, i najčešće neće biti potpisan kao autor.

Drugo, copywriter ne piše uvek istim stilom, već stil pisanja prilagođava ciljnoj grupi, na primer – nije isto pisati tekst koji je namenjen da ga čitaju poslovni ljudi, tinejdžeri, starija populacija ili domaćice, zar ne?

Treće, copywriter mora da ima JAKE ŽIVCE i da je SPREMAN da primi SUGESTIJE, pa i KRITIKE, odnosno, da usavršava tekst dok se on u potpunosti ne poklopi sa željama naručioca posla.

Kad sve to saberemo, dolazimo do zaključka da je svaki novi projekat na kome radi kopirajter zapravo – izazov za sebe.

Koje su greške ili posledice ako ne angažujete copywritera?

Svako zna da piše. Tačno? Da.

Svako zna pravopisno i gramatički ispravno da piše. Tačno? Ne.

Svako zna da koristi najadekvatniji stil pisanja u skladu sa ciljnom grupom? Ne.

Svako ume da prenese emociju i podstakne na akciju? Ne.

E, zato su copywriteri NEOPHODNI.

Ne možete sve sami, jer vaš posao je da vodite svoj biznis na najbolji mogući način. Da li je najbolji način da napišete na svom web sajtu ili u katalogu, ovako:

“MI NUDIMO PROIZVOD TAJ I TAJ, USLUGE TE I TE, PO TIM I TIM CENAMA I VERUJTE NAM, NAJBOLJI SMO IZBOR ZA VAS!”

I… Ko će vam poverovati? NIKO.

Ovo što smo napisali je donekle iskarikirano, ali jasna je suština – sve deluje NAPADNO, a kada nekom nešto nutkate i praktično FORSIRATE DA KUPI, a on tada baš – NEĆE I NEĆE. Efekat svega nula, vaša zarada, takođe nula.

Prosto, ljudi ne vole da im se nešto nameće, već žele da sami biraju, i još stvaraju “podsvesni gard” prema takvoj vrsti napadne ponude; zato će dobar copywriter znati kako da OTVORI kupca, odnosno, da pronikne do njegovih ŽELJA, tako da on SAM SHVATI da je TO NEŠTO što se nudi, zapravo, PRAVA STVAR za njega, kao i ZAŠTO JE TO TAKO.

Usluge copywritinga

Kada jedan sajt ima dobar tekst, najverovatnije da iza njega stoji copywriter; kada jedan poslovni e-mail prenosi efektnu poruku, takođe je kopirajter “umešao svoje prste”; brošure, katalozi, leci… - sav reklamni materijal koji za cilj ima promociju nečega, idealan je da se prepusti copywriteru da odradi sastavljanje reklamne poruke; takođe, upečatljivi slogani nisu mogli da budu osmišljeni sami od sebe, smislio ih je copywriter; viralni postovi na društvenim mrežama ne bi bili toliko “zarazni” da ne postoji iskustvo kopirajtera i njegov smisao da gađa “pravo u centar” logike i emocija ciljne grupe…

Pisanje tekstova za sajtove

U tekstu copywritera najčešće stoje i slike, tako da je to još jedan zadatak ovih stručnjaka – pronaći adekvatne, primamljive fotografije i postaviti ih na pravo mesto u tekstu – recimo, nije isto da li slika stoji ispod ili iznad istaknutog slogana, naziva proizvoda i slično. Copywriter ima feeling za to, zato što oseća tržište kome je namenjen određen proizvod ili usluga, a sve zahvaljujući tome što se INFORMISAO, RASPITAO, možda čak i INTERVJUISAO određene osobe, u svakom slučaju – DOBRO SE PRIPREMIO DA ODRADI SVOJ POSAO.

Takođe, copywriteri i edukuju publiku, odnosno, prenose svest o nekom brendu, a sve to kroz online magazine, blogove, brošure, kataloge…

Šta je to inbound marketing?

Klasična prodaja bi  značila da vam neko nešto nudi, a kao što smo znamo – to niko ne voli. Zapravo, suština je da kupac dođe po proizvod, a ne da proizvod “ide do kupca” putem neke reklame koja deluje navalentno.

Smisao inbound marketinga je u tome da se priča sa kupcima i o kupcima, da se zaista shvate njihove stvarne potrebe, zahtevi i želje, te da im se priđe na najbolji način, što bi na samom kraju značilo da su sve strane zadovoljne – i kupac i prodavac.

Da li je posao copywritera lak i donosi brzu zaradu?

NE.

Istina je da, ako ste freelancer i ovaj posao radite od kuće, možete da kucate za računarom i u trenerci i pidžami, dakle - nonšalantno obučeni i opušteni, jer niste “oči u oči” sa klijentima. Međutim, potrebno je mnogo vremena da bi se stvorio kvalitetan marketinški tekst koji će ljude pozvati na AKCIJU i izazvati REAKCIJU; iskusan copywriter će pogoditi “žicu”, odnosno, on zna kako da predstavi to o čemu piše, i da objasni kakve su praktične i apstraktne DOBITI za kupca ili korisnika usluge, dakle, šta KONKRETNO neko može da dobije, kako to nešto može da mu POMOGNE da reši neki problem i slično.

Kreativno pisanje

Apstraktna dobit je na primer, u vidu primanja adekvatnog saveta KAKO DA uradimo ovo ili ono na najbolji način, štedeći vreme, trud i novac… Tekstovi savetodavnog tipa se najčešće nalaze na blogovima i na taj način firma koja drži blog stiče polako ali sigurno poverenje čitalaca, koji se pretvaraju vremenom u klijente, potrošače, korisnike usluga i proizvoda…

Usluga pisanja tekstova

Copywriter stalno pred očima ima CILJ, dakle ŠTA ŽELI DA POSTIGNE SA ODREĐENIM TEKSTOM; on ima tu MOĆ, da utiče na PONAŠANJE LJUDI. Niko nije naivan, i čovek se vodi svojom ZDRAVOM LOGIKOM, koju će prepoznati u kopirajterskom tekstu i shvatiti da to NIJE PRAZNO UBEĐIVANJE I PRODAVANJE MAGLE.

Pri svemu tome, copywriter je samo “izvođač radova”, na prvom mestu je KLIJENT, a u FOKUSU je CILJNA GRUPA. Na ovaj način su sve kockice pravilno poređane.

Uslužno pisanje – rokovi

Kašnjenje je nešto što je u poslovnom svetu, a i inače apsolutno nepoželjno i out, a što je još gore – izaziva posledice u vidu gubitka novca, stečenog kredibiliteta u poslovanju i još mnogo toga…

Da ne biste imali ove glavobolje, najbolje je da pri dogovaranju posla sa copywriterom definišete precizne krajnje rokove za izradu marketinškog materijala, koji će biti striktno poštovani. Copywriter će uzeti u obzir da prva verzija teksta najverovatnije neće odmah “proći” i da će biti potrebne izmene, dorade i dopune, pa će unapred ukalkulisati vreme potrebno za to.

Content writing

Pisanje sadržaja VS kopirajting?

U suštini, kopirajteri rade i jedno i drugo – oni pišu tekstualni sadržaj koji prenosi potrebne informacije, a oba spomenuta zanimanja imaju za cilj da OBAVESTE ciljnu grupu o nečemu što im je potrebno, pa se zahvaljujući svemu tome povećava posećenost nekog portala, ili se podiže prodaja određenog proizvoda ili usluge jer se kod ljudi razvija svest o tom brendu.

Copywriting – iskustva

REČ IMA MOĆ – to svaki copywriter zna, i uz pomoć reči, on dopire do kupca; u suprotnom, tekst ne bi imao smisla, i ne bi posedovao cilj, ukoliko copywriter ne poznaje onoga kome je sadržaj namenjen.

Nekada davno (pre više godina), za Google je bilo dovoljno da određeni tekst “napunite” ključnim rečima, da ubacite spoljne linkove i to bi ukratko, bilo – to. Tekst bi se dobro pozicionirao na pretraživaču, ali u međuvremenu… - mnogo toga se promenilo.

Google je jedna veoma “pametna mašina”, koja je “shvatila” da su najvredniji sajtovi oni koji imaju KVALITETAN SADRŽAJ, SA KOJIM LJUDI STUPAJU U INTERAKCIJU. Drugim rečima, neophodno je da čitaocima ponudite, KORISTAN I ZANIMLJIV TEKST, koji će im PRAKTIČNO POMOĆI u nečemu, ponuditi prave informacije, a znamo da je upravo INFORMACIJA najveća vrednost 21. veka.

Vrlo je bitan NAČIN kako copywriter prilazi publici – on ne sme da potceni inteligenciju ciljne grupe, ali ni da se obraća previše koristeći stručne termine, jer će ga, u tom slučaju, malo ko razumeti. Najbolji recept za uspeh copywritera jeste da se postavi sam na mesto onoga kome se obraća kroz tekst, i da piše ISKRENO, JEDNOSTAVNO, A IPAK UPEČATLJIVO.

Cilj NIJE da se ispričaju bajke, tj. ONO ŠTO LJUDI ŽELE DA ČUJU, nego ISTINA, dakle – KONKRETNE informacije, REŠENJA za potencijalne PROBLEME, KORISNI SAVETI i slično.

Ako imate svoj sajt i odlučite se za princip “uradi sam”, i još ukoliko prekopirate sa nekog drugog portala ceo tekst ili neki njegov deo – budite sigurni, kazneni poeni od strane Googla vam ne ginu, tako da će vaš sajt biti bačen na neku možda 50-u stranicu, gde niko živ ne zalazi, pa će to biti isto kao i da ga uopšte nemate. “Besplatno je najskuplje”, kaže stara izreka. To bi značilo da vas loš tekst može pokopati, a u suprotnom slučaju – kvalitetan sadržaj će vas vinuti u nebesa, odnosno, olakšaće vaš prodor na tržište i podizanje svesti o brendu koji promovišete.

Iskoristite prednosti koje nudi internet, kroz svakodnevnu pisanu komunikaciju sa klijentima i kupcima, jer se na taj način stiče POVERENJE, gradi se most razumevanja (u smislu želja i potreba krajnjih korisnika), što sve na kraju ima za rezultat uspeh i zadovoljstvo svih strana u bilo kom poslu.

Prečicu za taj trnovit put načinio je upravo – dobar copywriter.

Copywriter – cena:

Cena kopirajterskih usluga uslovljena je mnogo čime, na primer: zavisi koliko je kompleksna tema koja se obrađuje zbog čega će copywriter potrošiti više ili manje vremena; takođe, na cenu će uticati dužina teksta… Zbog toga je najbolje da zakažete razgovor sa copywriterom, da objasnite tačno šta želite i nakon toga ćete saznati preciznu cenu za potrebnu uslugu.

*Za sve precizne informacije, predlažemo da kontaktirate oglašivače na ovoj stranici.  

Pitaj sve firme
Idi na vrh strane